FA HAJÓ Kft.


- ahonnan óceáni szelek fújnak










Cégalapító:és tulajdonos:    
Fa Nándor
Földkerülő óceáni  vitorlázó versenyző ( 3x )
hajótervező és -építő, óceáni szólóvitorlázó
Vendée Globe 1992-93 (5.helyezett)


1980 és 1985 - barátjával, Gál Józseffel megépítette a 31 láb hosszú St. Jupát nevû túrahajót, amellyel 1986-87-ig a Jóreménység-fok és a Horn-fok megkerülésével – a klasszikusan nehéz útvonalon – körülvitorlázták a Földet. Erről az útról 1988-ban jelent meg „A Szent Jupát 700 napja” című nagysikerű könyve.

1988-1990 - Fa Nándor megtervezte és megépítette az elsõ magyar óceáni versenyvitorlást, a 60 láb (18m28cm) hosszú ALBA REGIA –t. A high-tech versenyhajó Székesfehérváron, a KÖFÉM egyik gyárcsarnokában épült.

1990-1991 Alba regia 60 lábas hajóval a BOC Challenge elnevezésû, négyszakaszos, egyszemélyes földkerülő versenyen. 11.helyen végzett, amellyel beírta magát a világ legjobb szólóvitorlázói közé. (Kormánytörését követően 11 napig tartó partot érése után megjavította hajóját és folyatta a versenyt.
A "szárazföldi világból származó" magyar hajóst, rendkívüli teljesítményéért a Spirit of the BOC Challenge Díjjal tüntette ki a versenyrendezőség.

1992-93 - Vendée Globe 92-93 non-stop földkörüli szóló vitorlásverseny – a Föld alulnézetébõl, specális térképszemlélettel nézve, Antarktisz-kerülő versenynek is nevezik a vitorlázók. Rajt- és célkikötője: a francia Les Sables d'Olonne.
1993 márc 30. Fa Nándor óriási nemzetközi népszerűséget szerezve 128 nap alatt teljesítette a távot, 5. helyezettként ért célba Les Sables d'Olonne-ban, ahol harminezer érdeklõdõ várta , köztük mintegy száz magyar - újságíró, tv-rádió stáb és barátok. Az első „nem-farncia” – aki teljesítette a világ legnehezebb szólóvitorlázó kihívást.

1993 nyarán Székesfehérvár díszpolgárává választották.
Göncz Árpád köztársasági elnök a Magyar Köztársaság Tiszti Keresztjével tüntette ki.

1993 õszén az óceáni vitorlázásban radikálisan újnak számító koncepció alapján megtervezi és cége, a Fa Hajó Kft kivitelezésében - ismét Szfv-on, az ALCOA csarnokában /amerikai tulajdonos, korábban KÖFÉM/ megépíti második 60 lábas versenyhajóját. A hajó neve – BUDAPEST

Cél: a "Vendée Globe 96-97" non-stop földkörüli szóló vitorlásverseny - a vitorlázás csúcsa - szigorú versenyszabályok betartásával - külsõ segítség nélkül, kb mintegy száz nap megállás nélkül versenyben a világ legkorszerûbb vitorlásaival és legjobb szólóvitorlázóival. A 60 lábas Budapest-et és kormányosát, Fa Nándort nyerőesélyesnek kiáltja ki a nemzetközi szaksajtó.

1996-sikeres rajt-de technikai okok miatt visszafordulásra kényszerült. ( ez  szabály szerint történik-az egyedüli kikötési lehetőség - segítség nélkül a verseny során-az anyakikötőben felkészülve újra rajtolni.
Újbóli rajtja után utólérő pozícióból a Biscaya öbölben egy 200 M –es konténerhajó elgázolta, 2 napos úton, szerencsére önerőből visszahajózott az anyakikötöbe.
1 hét hajófelújítás a 2 fokos kikötőben – tömegek drukkoló segítő jelenlétében és a Budapest újra rajtolt. A szerencse ezen a versenyen nem volt velük-pár nap múlva mindkét vadonatúj generátora felmondta a szolgálatot.  Feladásra kényszerült.

1997. Transat Jacques Vabre – kétszenmélyes óceánátkelő verseny. társa: Albert Bargues (Sp)  - A Le-Havre (Fr) - Cartagena (Columbia) óceánátkelő rohanógépek között a Budapest 4.helyen végztett.

(2003 - Felkérésre elvállalta az Extra Dry magyar túra-csapathajó ARC óceánátkelő versenyre való felkészítését,  a csapat összeállítását és a hajó kormányosi szerepét. Fa Nándor vezetésével  az Extra Dry  (22,6 m) és tíz fős legénysége a harmadik helyet szerezte meg a 235 hajós mezőnyből, kategóriájuk győzteseként értek célba.)

1997-től visszavonult a hivatásos vitorlázásból. Külföldi sazkmai meghívásokat visszautasítvaa hazai szakmai-üzleti tevékenység mellett döntött. Megalapította a FA HAJÓ Kft. nevű cégét.
Az óceáni versenyzések során szerzett hajós és kikötői tapasztalatokat felhasználva, ÚSZÓ PONTON elemekből  álló kikötőket tervez és épít székesfehérvári üzemében.

Alapítója a TBS Nagydíj Balatonkerülő Egyszemélyes Vitorlázó Versenyeknek és a Keszthely-Kenese Szóló versenynek. Vitorlázóknak szóló kihívása a Balaton legnehezebb megmérettetése és innovációs inspiráció mind a hajótervezők, mind hajóépítőknek, versenyzőknek, hajótulajdonosoknak és a tehetséges utánpótlásnak. link: http://tbsnagydij2011.blogspot.com/ és http://keszthely-kenese2011.blogspot.com/